Statut Stowarzyszenia
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Klub Sportowy nosi nazwę – KLUB SPORTOWY „BORBUL” BORNE SULINOWO, w dalszych postanowieniach statutu zwany Klubem.
- Klub jest zrzeszeniem osób fizycznych popularyzujących grę w bule.
- Siedzibą Klubu jest Borne Sulinowo, a terenem działania Rzeczpospolita Polska.
Do właściwego realizowania swych celów Klub może prowadzić działalność poza granicami Polski. - Klub jest powołany na czas nieokreślony.
- Klub może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
- Do prowadzenia swych spraw Klub może zatrudniać pracowników.
Rozdział II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
- Celem Klubu jest rozpowszechnienie, doskonalenie oraz nauka gry w bule.
- Klub swój cel realizuje poprzez:
a) wspieranie i upowszechnianie gry w bule wśród mieszkańców gminy Borne Sulinowo;
b) promocję gminy Borne Sulinowo i powiatu szczecineckiego poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju zawodach sportowych, w tym również organizowanych przez inne organizacje sportowe;
c) organizowanie imprez sportowych o charakterze promocyjnym;
d) organizowanie wyjazdów na imprezy sportowe, festyny, wycieczki krajoznawcze, których celem jest upowszechnianie gry w bule oraz aktywny wypoczynek członków Klubu;
e) wspieranie działań społeczności lokalnej gminy Borne Sulinowo służących krzewieniu kultury fizycznej i sportu;
f) współdziałanie z jednostkami administracji rządowej, samorządowej oraz organizacjami pozarządowymi;
g) przeprowadzanie treningów;
h) integrowanie mieszkańców gminy Borne Sulinowo;
i) pozyskiwanie nowych członków Klubu. - Klub prowadzi działalność odpłatną i nieodpłatną w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Rozdział III
CZŁONKOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI
- Członkami Klubu mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Klubu.
- Klub posiada członków:
a) zwyczajnych,
b) wspierających,
c) honorowych. - Członkiem zwyczajnym Klubu może być każda osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która:
a) złoży deklarację członkowską na piśmie,
b) przedstawi pozytywną opinię dwóch członków Klubu. - Członkiem zwyczajnym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu Klubu.
- Członkiem wspierającym Klubu może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Klubu.
- Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu.
- Członkiem honorowym Klubu może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Klubu.
- Członkowie honorowi są przyjmowani przez Walne Zgromadzenie na wniosek 5 członków Klubu.
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
a) biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Klubu,
b) korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Klubu,
c) udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Klub,
d) zgłaszania wniosków co do działalności Klubu. - Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
a) brania udziału w działalności Klubu i realizacji jego celów,
b) przestrzegania statutu i uchwał władz Klubu,
c) regularnego opłacania składek. - Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Klubu, poza tym posiadają takie prawa jak Członkowie zwyczajni.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Klubu.
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
- Utrata członkostwa następuje na skutek:
a) pisemnej rezygnacji złożonej do Zarządu,
b) wykluczenia przez Zarząd:
• z powodu łamania statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Klubu;
• z powodu notorycznego nie brania udziału w pracach Klubu;
• z powodu niepłacenia składek za okres pół roku;
• na pisemny wniosek trzech Członków Klubu;
• utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu;
• śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne. - Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet członków Klubu lub pozbawienia członkostwa zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
- Władzami Klubu są:
a) Walne Zgromadzenie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna. - Kadencja władz Klubu trwa trzy lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów.
- Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowani, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Klubu. W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział:
a) z głosem stanowiącym – Członkowie zwyczajni,
b) z głosem doradczym – Członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście. - Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zgromadzenie Członków zwyczajne jest zwoływane raz na dwa lata przez Zarząd Klubu. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
- Walne Zgromadzenie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Klubu.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Klubu zapadają bezwzględną większością głosów w obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby członków. Głosowanie jest jawne.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należą:
a) określenie głównych kierunków działania i rozwoju Klubu,
b) uchwalania zmian statutu,
c) wybór i odwoływanie wszystkich władz Klubu,
d) udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
e) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
f) uchwalanie budżetu,
g) uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Klubu,
h) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia Członka honorowego,
i) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Klubu,
j) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Klubu lub jego władze,
k) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
l) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Klubu i przeznaczeniu jego majątku,
m) podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia.
n) Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Klubu zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków i reprezentowania Klubu na zewnątrz. - Zarząd Klubu składa się z prezesa, wiceprezesa, sekretarza, dwóch członków zarządu wybieranych przez Walne Zgromadzenie Członków spośród siebie.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes.
- Do kompetencji Zarządu należą:
a) realizacja celów Klubu,
b) wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
c) sporządzanie planów pracy i budżetu,
d) sprawowanie zarządu nad majątkiem Klubu,
e) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Klubu,
f) reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
g) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
h) przyjmowanie i skreślanie członków. - Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 osób w tym przewodniczącego, zastępcy oraz sekretarza.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrolowanie działalności Zarządu,
b) składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członków,
c) prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków oraz zebrania Zarządu,
d) składanie wniosków o absolutorium dla władz Klubu,
e) składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków. - W razie, gdy skład władz Klubu ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji
uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK I FUNDUSZE
- Majątek Klubu powstaje:
a) ze składek członkowskich,
b) darowizn, spadków, zapisów,
c) dotacji i ofiarności publicznej. - Wszelkie środki pieniężne muszą być przechowywane wyłącznie na koncie Klubu.
- Klub prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Klubu podejmuje Zarząd.
- Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w szczególności w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Klubu podejmuje Walne Zgromadzenie Członków kwalifikowaną większością głosów – (2/3), przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Klubu Walne Zgromadzenie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Klubu.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.